יום רביעי, 8 בפברואר 2012

יום הולדת שמח רבי נתן !!





לפני מספר שנים ציטט רוני בר לב את אביו שליט"א שהתפילות שלנו מגיעות עד לספרת התפארת, עד ליעקב אבינו, ומשם עוברת לספירות העליונות. מחשבה קצרה אודות הדברים מעידה עד כמה מגניבה ומסייעת עשויה להיות השפה הקבלית והחסידית לתיאור ארועים נפשיים פנימיים. עד כמה שהבנתי משגת, נדמה כי התפילה שאנו עומדים בה שלוש פעמים ביום הינה בעצם תאור מציאות חיינו כלפי ד' יתברך, ניתן גם להודות עליה, אפשרי לבקש לשינוי בה, יש מי שמבין כי אנו עומדים למשפט (לפי דברים אלו תפילה היא בחינה של פלילים והעמידה היא עמידה למשפט), אך מכל צד שלא נהפוך את הדברים, בסופו של דבר אנו עומדים אל מול מציאות חיינו. כאן נכנס המשפט הקצר והפשוט שרוני הביא, ואומר, הדיבורים שלנו על מציאות חיינו מגיעים רק עד יעקב אבינו.

במילים אחרות, כפי שרבים אחרים ובעמים אחרים גם טענו, האדם מכיר את המציאות דרך הוריו; בתחילה, עוד טרם הכרתו בעצמו, אם התינוק היא חלונו אל העולם, ובחלוף השנים גם האב מסייע בהנגשת אירועי היומיום אל הילד. עם גדילתו הולך הילד אחרי הוריו, מסתתר / מחבק את רגליהם (במיוחד כאשר נוכחות זרה נכנסת לתמונה), ובעזרת אביו ואמו מגלה ומתגונן מהעולם. חיינו מורכבים מאין ספור פרטים וארועים החולפים לנגדנו מדי דקה ודקה, אנו מסננים ובוחרים להתבונן בארועים שעליהם ההורים שלנו הסתכלו, ראיית עולמנו, אם כהתנגדות ומרד להורנו ואם כהסכמה, הם ברובם, תוצאה של הדברים שעליהם הורנו בחרו להתבונן. בדומה לכך, יעקב אבינו הוא הדרך שלנו להגיע ולתקשר אל מחוצה לנו, אל הספירות והעולמות העליונים.

אנו יכולים לעמוד אל מול מציאות חיינו ולהעבירה הלאה רק דרך יעקב. יעקב הוא האב, ההתחלה, המקור של 'הצלביזציה היהודית' של התרבות והלאום היהודיים. מיום היותו לאבי האומה, ההתקשרות של יהודי אל אלהיו עוברת דרכו, מתווכת בעולמו. ההיכרות של היהודים עם האל היא במסגרת הדברים שעליהם יעקב הסתכל, דרך ראיית עולמו וקורות חייו.

במובנים רבים, הכרותנו עם רבי נחמן מברסלב מזכירה מעט מהמגבלות איתה מתמודד הילד עם גישתו אל העולם, כפי שמבטו מתווך על ידי הוריו, כך תורתו של רבי נחמן מתווכת עבורנו על ידי מפעל חייו של תלמידו, רבי נתן מנימרוב. רבי נתן נבחר, גם בזכות יופיה וייחודה הנדיר של כתיבתו בשפה העברית, כמי שיוציא לאור ויפיץ את תורתו של רבי נחמן.

מעט הכתבים של רבי נחמן המוכרים לנו, שלא עברו תחת ידו של רבי נתן. במובנים רבים, רבי נתן המשיך ובעצם ייסד את חסידות ברסלב לאחר הסתלקותו של האדמו"ר, והוביל אותה בימיה הקשים של רדיפות ולחצים (מסופר כי לאחר פטירתו של רבו, רק חמישה אנשים הסכימו להראות בציבור בחברתו בשל הרדיפות הקשות לה החסידות זכתה). אם כן, רבי נתן עיצב את חסידות ברסלב, כפי שהיא מוכרת לנו היום הן מבחינה פרקטית והן מבחינת הכתבים של ר"ן המוכרים לנו ברובם מפרי עיטו.

כתיבתו של רבי נתן זכתה למעט מההכרה לה היא ראויה גם בקרב חוקרים בעיקר בשל סגנונו הנעים והקולח, אך גם בשל תרומתו לחדשנות בכתיבתו של ר"ן. יתכן, כי חלק מדבריו החדים של ר"ן לא היו מגיעים אלינו כלל ככאלה, אלמלא אופן כתיבתו של רבי נתן, שמצליח להבהיר חלק מרעיונותיו הייחודיים של רבו בצורה קולחת ויפיפייה. בנוסף אין לשכוח את תרומתו להבנת הדברים של ר"ן וקיצוניותם על ידי כתביו ובהם פרושו לשלחן ערוך, ליקוטי הלכות.

לאור דברים אלו, ולאור דברים רבים אחרים, אנו רוצים לנצל במה קטנה זו לאחל לו ולכל עם ישראל,

יום הולדת שמח,

רבנו נתן







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה