יום שני, 28 בנובמבר 2011

שיחות הר"ש / הרב שג"ר על תפקיד ההלכה בחיי האדם והפעם בהלכות פסח, מתוך שעור בליקוטי מוהר"ן של רבי נחמן מברסלב


זה מזכיר לי את אחת החוויות שלי כילד לפני פסח, כשמנקים את הספרים, פותחים את הספרים, ואתה מתחיל להיזכר מתי ראית אותו וכן הלאה... כמה שזה נשמע חיצוני, מקרי, זה לא ככה, ביחס לפסח דווקא הדברים האלה: הניקיון של הבית, מצוות הביטול... גם מי שאין לו חמץ חייב לקיים תשביתו זאת אומרת זו מצווה חיובית וזה עצמו... הנקיון של ליל הסדר זה לא נקיון חיצוני - זו אחת החוכמות העמוקות, האסטרטגיות העמוקות של התורה - זה בעצם נקיון פנימי, כשאתה מתחיל לנקות את החוץ אז באיזה שהוא מקום כל הפנימיות היא נסמכת על החוץ זה פועל על התנקות פנימית אתה למעשה מנער את האבק ולוקח את המטלית זו סוג של הטהרות שחג הפסח... כמו שקראנו בפרשת השבוע 'פרשת פרה' זו הטהרות לכבוד הרגל כדי להגיע לחגיגיות של ליל הסדר צריכים לפני כן את ההיטהרות, והיא מתחילה, ולגבינו זה אולי הדבר היחיד שנשאר זה הניקיון של הבית זו עבודה פנימית שנעשית דווקא בצורה החיצונית זו היכולת להשליך את העולם הפנימי שלי על משהו חיצוני ואז האקט החיצוני עצמו יוצר טהור ומרגיעה והתנקות פנימית, לכן הנקודות הללו הן לא נקודות שוליות, לכן לא צריך להתייחס אליהן כמכשלה בוא נגמור ונעבור הלאה, זה שככה האמהות והנשים מקפידות ואצלהן לא רק מנקים את החמץ מנקים את האבק. מכירים את הסיפור של אשתו של השרף מבריסק, שהתחילה לנקות את הבית היא היתה רבנית מאד תקיפה ומאד מחמירה. היא היתה שמה גרביים על החתולים לפני פסח או משהו כזה, ואז הרב אמר להה מה את? בשולחן ערוך לא כתוב שום דבר כזה, לא צריך את כל הנקיונות האלה. ואז היא אמרה לו, אם היינו סומכים על השולחן ערוך שלך, היינו אוכלים חמץ בפסח. אז, זה משהו שהוא מושרש לא רק במצווה של התורה בתודעה האנושית בכלל יש את זה בהרבה עמים, לקראת האביב תמיד מנקים, תמיד שרוצים להוציא את האנרגיות השליליות שמצטברות בתוך הבית בתוך חהורךף בתוך החלונות הסגורים פותחים את החלונות, מתחילים לנער, לנקות, מאווררים, האוורור הזה הוא לא רק אוורור חיצוני הוא אוורור פנימי, ולכן הנקודות הללו, המצווה של 'התשביתו', של ביעור חמץ, כפי שחז"ל אחר כך חייבו, זה לא רק אקט חיצוני שתפקידו לבער את החמץ, אלא כמו שכתוב בספרי קבלה חסידות זה הביעור של החמץ הפנימי, של הכוחות השליליים הרעילים, הטינות, שמצטברים במשך הזמן כדי ליצור איזושהי הערת פנים חדשה איזה מאור פנים חדש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה