יום שלישי, 4 באוקטובר 2011

שיחות הר"ש / הרב שג"ר על ניהליזם והחופש העמוק שהוא מעניק בשעור בליקוטי מוהר"ן


...היום אולי יש נקודה חדשה, לא פנימיות וחיצוניות, אלא נקודת האין. הוא לא מדבר על סובייקט. בתחילה התפוררה האמונה באלוקים, אח"כ בתפיסות האידיאליסטיות העולם, היום גם הסובייקט מתפורר. זה תהליך הוא מקביל, מתחיל בכפירה באלוקים, עולם אדם, והוא מוביל לכפירה באדם. הוא מוביל בתחילה לניהליזם, לכפירה בצד הטוב, אולם הצד הטוב של הניהליזם הוא הצד שהוא מביא אותנו לחופש מאד עמוק, שהצעד הבא של החופש הוא לא רק לשלול שאין לי נקודת אחיזה. אלא גם החופש לכונן, היכולת  של האדם לברוא, לכונן עולם ממשי. זה הדבר שהמקובלים תמיד דיברו שהאדם הופך להיות שותף למעשה בראשית. לרב יש פסקה שבה הוא אומר שגם הנברא הופך לבורא. בסופו של דבר ההתפוררות של הסובייקט היא החופש לברוא את העולם. הוא יכול להשתחרר מהעניין שזה רק עולם סובייקטיבי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה